Chris Keefe(DQM NYC) / ISSUE16
Date : 2010.06
Common Magazine issue16
WORLD HUMAN REPORT × Chris Keefe(DQM NYC)
■ スケートボードを始めたきっかけを教えて下さい。
Chris Keeffe(以下CK) スケートボードをはじめる前はBMXにハマっていたんだ。子供の頃、近所にスケートボードをする人はいなくて、みんな自転車を乗り回していた。スケートはもっとアンダーグラウンドだった。ある日、自転車を乗り回していたら、家の近くで何人かがスケートをしていて、自分もやらせてほしいと頼んだんだ。それがきっかけだった。バイクが盗まれる心配もなく、バイクを修理する時間も掛からず、どこでも行ける事がすごく気に入ったんだ。
■ 90年代の話を中心に聞かせてほしいです。
CK 90年代のスケートはすごかったよ。93年の高校卒業後、ニューヨークからサンフランシスコに引っ越した。Hayes ValleyってところにKeith HufnagelとBen Liversedgeと一緒に家を見つけ、EMBでスケートしたり、まだ知られていない場所で写真やフィルム撮影するためにサンフランシスコのあらゆる坂や道を探索してた。ニューヨークには95年の後半に戻ってきたんだ。ニューヨークがすごく恋しくて、早く戻ってスケートをしたかったのを覚えているよ。ニューヨークシティは、世界で一番リアルでオリジナルな場所だと思う。ニューヨークの写真や映像を見れば、それがすぐにニューヨークだって分かる。ただ、冬はすごく厳しいから、いつも地下にある場所を探したり、郊外にあるスケートパークまで行かなくちゃいけなかった。冬の時期は結構カルフォルニアに行ってた。正直、90年代のスケートで好きじゃなかったことはプレッシャーフリップだった。あれは最悪だった!!!
■ サンフランシスコにはスポンサーを探すため?それとも学校かなにか?
CK 当時、サンフランシスコはスケート界の中心で、そこに業界関係や雑誌などの出版社が集まっていたから行ったんだ。あと、EMBでスケートしたかったというのも大きな理由。
■ ZooYorkやSupremeはいつ頃からニューヨークのスケーターをスポンサードし始めたんですか?
CK 最初からニューヨークのスケーターをスポンサーしてたよ。Supremeの最初の広告も、スケートチームを起用したものだった。
■ 当時、一緒に滑っていた仲間はどんな人たちがいましたか?
CK 当時、サンフランシスコにはヤバイスケート仲間がいたよ。毎日、Mike Carroll、Chico Brenes、James Kelch、Mike York、Karl Watson、Lee Smith、Ben SanchezとEMBクルーとスケートした。イーストコーストからはMatt Pailes、Scott Johnston、Dan Drehobol、Matt Field、Huf、Liversedge、Fred Gall、Mike DaherとRyan Hickey。たくさんの凄い人たちとスケートできて、いい時代だった。
■ その中で一番いけてた奴は誰だったんですか?
CK みんなそれぞれ得意なものがあるから、一番を決めるのは難しいな。Hufnagelは文句なしにオーリーで一番。Hickeyはフロントサイドフリップで一番。Carrollはノーリーフリップで一番。Johnstonはバックサイドスミスグラインドで一番。Drehobolはタバコを吸いながらで一番。Gallはスイッチは何でも一番。永遠と続くよ。
■ イーストコーストとウエストコーストでのスケーターの質やスキルの違いなどはありましたか?
CK イーストコーストとウェストコーストの一番の違いは、イーストコーストは全てにおいてもっと荒くて汚いところかな。イーストのスケーターはスケートする為に気力が必要なんだ。冬があるから、できる限りスケートの時間を有効に使い、気候が悪い時は地下駐車場や屋根つきの場所を探さないといけなかったからね。
■ 初めてスポンサードされたカンパニーはどこですか?
CK 遠い昔、最初の本格的なスポンサーはAlva Skateboards。Steven Calesがチームに誘ってくれて、その後すぐFun Skateboardsになったんだ。
■ その後はずっとFun Skateboardsに居たんですか?
CK Fun Skateboardsが倒産するまでの2年間くらいスケートしていた。
■ プロとしてスキルの他に何が必要だと考えますか?また、心がけていた事はなんですか?
CK スケートしていない時間の管理が重要。
■ Supremeはあなたにとってどんな存在だったんですか?
CK Supremeはニューヨークでスケートする前にいつも集まる場所だった。友達も働いてたし、みんな集まって、スケートのゲームをしたり、ビールを飲んだり、何時間もたむろってた。そのブロックから離れないで、みんなとつるんで、人間観察したりしてた。
■ あなたはSupreme Crewなんて日本で紹介されていますが実際は働いたりしていたんですか?
CK ニューヨークでスケートしていた時、Supremeに居ついていたよ。スポンサードの時期が終わった後、実際何年か働いた事もあるよ。
■ あなたのストリートヒーローは誰でしたか?
CK Keenan Milton。Keenanはいつでも、どんなトリックもできた。一緒にスケートする一番好きなヤツだった。毎日彼のことは思うよ。RIP。
■ 今のニューヨークと当時のニューヨークの違いを教えてほしいです。
CK 今のニューヨークと当時のニューヨークの違いは場所かな。当時、Brooklyn Banks、Time LifeビルやWorld Trade Centerとか最高のスケートスポットがあった。
■ クリスはスポンサードだけで生活していたんですか??
CK サンフランシスコに住んでいたときスケートボードでは収入がなかった。家賃が月150ドルで、政府からフードスタンプをもらい生活保護を受けていた。スポンサーからもらった商品はすべて売っていた。FTC SkateshopのKentはよくボードやホイールを買ってくれて助けてくれたよ。あと、Haight StreetにBuffalo Exchangeというお店があって、そこでTシャツを1枚5ドルで買い取ってもらったり、毎日EMBで何かしら売ってた。一日中満腹になるから、よくブリートを食べていたよ。生活は厳しかったけど、最高だった。スケートだけの生活だったから。
■ 厳しい生活の中でもスケートにのめり込めていた、クリスのモチべーションを支えていたのはなんだったの?
CK モチベーションを保つのは難しくなかった。学校を出たての18歳で、何の責任もなく、一人暮らししてスケートだけの生活だったから。そんな年頃ではこれ以上ない生き方でしょ。
■ ニューヨークに戻ってからの生活ではどんな感じだったんですか?スポンサードもされてプロスケーターとして順調でした?
CK ニューヨークに戻ってきた頃、Elementでスケートしていて、Pepe Martinez(RIP)とAndy StoneがCapital Skateboardsを立ち上げていたんだ。彼らもElementに所属していたけど、彼らがElementから離れた後、Capitalに誘ってくれたんだ。そこで初めて自分のPRO MODELができたんだ。ニューヨークに戻れてすごく嬉しかったよ。
■ 他のスケーターはどんな事をして収入を得ていたんですか?
CK プロだったら大抵スポンサーからボードのロイヤリティーをもらったり、トラック、シューズ、ホイール会社からは定額の給与をもらったりしていたけど、大体の人はスポンサーからもらった物を売っていた。当時は今みたいに大企業のスポンサーや年百万ドルのシューズ契約や$50,000の賞金なんてなかったから、そうするしかなかったんだ。X-Gamesも何もなかった。ただ本物のスケートボーディングとスケーターだけ。
■ あなたの好きなスケートスポットを教えてほしいです。
CK Brooklyn Banks、EMB、Black Rockとサンフランシスコの坂だったらどれでも。
■ NYのスケートシーンから受けた恩恵とは何だと思いますか?
CK ニューヨークで育って、スケートしていて一番良かったのはストリートスマート(都会で賢く生き抜く術)や常識を養えた事だと思う。ニューヨークは当時、今より断然ガラが悪かった。当時はみんな若かったから、グループで固まって、街のあらゆる場所や行ったことのない地区に繰り出して、いつも回りを意識しながら何が起きているかを気にしてなくてはならなかった。
■ 僕も日本にいて当時のNYシーンに憧れて影響された一人なんだけど、スケートに限らずファッションやアート等、当時のNYのシーンが世界中にあれほどのインパクトを与えられたのは何故だと思う?
CK 影響力のあるスケーターがたくさんいて、スケートのスタイルだけでなく、ファッションやアートにも共通して刺激しあっていたんだと思う。
あと、ニューヨークは多くの人が訪れたり、遊んだり、スケートしたり、学校に行ったりする人気の場所だったから、他からいろんな人も集まってきて、あの活気が作られたんだと思う。
■ 2003年、あなたはDave OrtizとDave’s Quality Meatを始めますがブランドを立ち上げるまでのプロセスを詳しく教えてほしいです。
CK そうだな、なんか面白い始まりだった。自分と元パートナーのDave、二人ともスケートボーディングを基盤とした同じようなスニーカー/アパレルの店を開きたかったんだ。2003年にDQMをオープンさせたが、当時は20スタイルの靴、やっと作ったいくつかのボードとTシャツ数枚しか売るものがなかったけど、とりあえずやってみたんだ...7年後の今、DQMはまだここにいるし、好調だよ。
■ 続きは次号で。
続きを読む(read more)▶Chris Keefe(DQM NYC) / ISSUE17
□ What started you to skateboard?
CK I was really into BMX before I started skateboarding. When I was a kid I never really saw anyone in my neighborhood skating, everyone used to ride bikes back then, skateboarding was more underground. One day we were riding our bikes around when I saw a couple of kids on a random corner near my house skating and I asked them to let me try it out. That was really all I needed. I was immediately attracted to the fact that it enabled you to go more places without having to worry about getting your bike stolen or spending all your time fixing a bike.
□ What was it like in the 90’s?
CK The 90’s in skateboarding was an amazing time. I finished high school in 1993 and moved from New York to San Francisco. I got a place with Keith Hufnagel and Ben Liversedge in Hayes Valley, skated EMB and went exploring every hill and every street in S.F looking for untouched spots to shoot photos and film. I moved back to NY in late 1995, I remember missing NY a lot and wanting to get back here and skate. New York City has the most amazing, original, and real looking spots in the world – if you see a photo or some footage from NY you know its NY. Unfortunately we had to deal with the winters which was really hard because you were always trying to find an underground spot, or get a ride to the suburbs to skate some skate park. I usually went back to California in the winters. The only thing I can honestly say that I did not like about the 90’s in skating was pressure flips. They sucked!!!
□ Did you go to San Francisco to look for a sponsor? Did you go there for school?
CK I went to San Francisco because that was the epicenter of skateboarding at the time it was where a big part of the industry was and all the magazines. Wanting to skate EMB was a huge part of it as well.
□ When did Zooyork and Supreme start sponsoring New York skaters?
CK They were sponsors of New York skaters right out the box Supreme’s first advertisment was of the skate team.
□ Who were you skateboarding with back then?
CK We had a crazy crew of skaters in S.F. back then. Everyday we would go skate with Mike Carroll, Chico Brenes, James Kelch, Mike York, Karl Watson, Lee Smith, Ben Sanchez and everyone from EMB Crew, not to mention all the guys from the east coast like Matt Pailes, Scott Johnston, Dan Drehobol, Matt Field, Huf, Liversedge, Fred Gall, Mike Daher and Ryan Hickey when he was in town. It was definitely a great time to skate with a lot of amazing people.
□ Out of those people, who was the dopest?
CK It is very hard to say who that was because everyone had different things they were good at. Hufnagel – hands down best ollie, Hickey – best frontside flip, Carroll – best nollie flip, Johnston – best backside smith grind, Drehobol – best while smoking a cigarette, Gall – best switch everything. The list could go on and on.
□ Were there differences in the style and skill of the skaters between the East Coast and the West Coast?
CK I think the biggest difference between East and West was just the fact that everything on the East was rougher and dirty and east coasters had to have a bit more drive to skate. Due to winters we took advantage of anytime we got to skate and if it was bad weather we found an underground parking garage or somewhere with some cover to skate.
□ What do you think is lacking/missing in the skate scene today?
CK More Style
□ Which company were you first sponsored by?
CK My first real sponsor was Alva Skateboards way back when. Steven Cales got me on the team for a while, then I got Fun Skateboards shortly after that.
□ How long were you with Fun Skateboards after that?
CK I skated for Fun skateboards until it went out of business about 2 years.
□ What else, other than skills, do you need to be a professional skater? Anything to keep in mind?
CK You needed to be able to deal with down time..
□ What is Supreme to you?
CK Supreme was the place we used to meet up before we went skating in NY. My friends worked there, everyone used to come and hangout for hours, drink beers, play games of skate outside. A lot of times we didn’t leave the block we just hung out and people watched
□ In Japan, you’re known as a member of the Supreme Crew. Did you work at Supreme?
CK I was a fixture at Supreme while I was skating in NY and I did work there for a couple of years after my sponsored years were over.
□ Who is your street scene hero?
CK Keenan Milton. Keenan could do any trick all the time, he was my absolute favorite to skate with. I miss him everyday. R.I.P.
□ What is the difference between NY then and NY now?
CK The difference between New York then and now would be the spots I think. Back then we had some of the best spots to skate – we had Brooklyn Banks, Time Life Building, and the World Trade Center etc.
□ Were you only making a living off of the sponsorship?
CK When I lived in San Francisco I was not getting any money for skateboarding, my rent was $150 a month and I was on food stamps from the government. I had to sell all my products from my sponsors to make it. Kent from FTC skateshop used to help us all out by buying boards and wheels, and we had a spot called Buffalo Exchange on Haight Street that would buy our t-shirts for $5 each, or we usually took something to sell at EMB everyday. We used to eat a lot of burritos because they would fill you up for all day. It was hard back then, but it was amazing at the same time, all I had to do was skate.
□ Despite the hardships, you continued to skate. What kept you so motivated?
CK Skateboarding was my life I did not want to do anything else but skate .
It wasn’t hard to stay motivated to skate I was 18 years old just out of school and had no responsibilities,living on my own and skating. What more could you ask for at that age.
□ How was your life like after you moved back to New York? Did everything go well as a sponsored, professional skater?
CK When I moved back to New York, was about the time I rode for Element and Pepe Martinez (RIP) and Andy Stone were forming Capital Skateboards . They were both on Element with me and when they left they asked me to ride for Capital where I got my first pro model. I was real happy to be back in NY for sure.
□ How were the other skaters supporting themselves?
CK If you were pro already you got paid from the companies you skated for, usually from royalties from board sales and a flat fee a month from a truck, shoe or wheel sponsor, but everyone basically sold stuff they received from sponsors. That’s what everyone had to do, there were no $50,000 contest prizes or million dollar shoe contracts, no corporate sponsors
like there are today. No X-Games nothing, just real skateboarding and skateboarders.
□ Where is your favorite skate spot?
CK Brooklyn Banks / EMB / Black Rock and any hill in S.F
□ You’ve lived in NY for a long time. What are the benefits you’ve received from the NY skate scene?
CK The most beneficial thing I can think of getting from growing up and skating in New York would be streets smarts and common sense. New York used be a lot rougher place than it is today. We were young kids, we would travel all over the city in packs going to other neighborhoods we didn’t know and had never been before, you definitely had to be aware of your surroundings and what was going on at all times.
□ Have you ever hit a slump? How did you get over it?
CK There were times things didn’t go as well as I would have liked them to, for sure.
I never got over it.
□ I’m one out of many in Japan who was inspired and influenced by the NYC scene back then, not just in terms of skate but with fashion and art. Why do you think the NY scene back then had such a huge impact on the rest of the world?
CK I think we had a lot of influential people who skated that may have dictated style not only in skating but it translated into fashion and art. New York also was always a hot spot for people to come visit and hang out ,skate ,go to school so we had many people from other places that made up that feeling or buzz about the city back then.
□ In 2003, you and Dave Ortiz started Dave’s Quality Meat. Please describe the process of how you came to start your own brand.
CK Yeah it was a strange thing me and my former partner Dave, were both looking to do similar things in where we wanted to open a sneaker/ clothing store that had strong roots in skateboarding. In 2003 we opened DQM we had almost nothing to sel, back then but maybe 20 styles of shoes a couple of boards we managed to make and some tees on the rack and we went for it ..Seven years later DQM is still here and going strong.
□ More to come in the next issue.
続きを読む(read more)▶Chris Keefe(DQM NYC) / ISSUE17
Tags: Chris Keefe, DQM NYC