Chris Keefe(DQM NYC) / ISSUE17

Date : 2010.09
Common Magazine issue17

WORLD HUMAN REPORT × Chris Keefe(DQM NYC)

DQM PROFILE

ISSUE17 DETAILS


…前号(Chris Keefe(DQM NYC) / ISSUE16)からの続き

■ 2003年あなたはDQMをスタートさせましたが何年前から計画を立てていたんですか?

CK DQMの扉が開いたのは2003年11月1日。以前から小売業にかかわることをしたいと思っていて、それが軌道に乗ったらいつかは絶対にスケートボードのルーツを保ちながら、自分のブランドを立ち上げると決めていました。

■ お店と同時にオリジナルブランドはスタートしたんですか?

CK そうですね、お店と同時にオリジナルブランドを作り始めるのが僕の意図でした。その二つは相伴っているから。スニーカーショップだけとか、スケートショップだけ、ただ一つだけをやる事には興味がなく、僕たちにとって全体のプロセス、全身のコーディネート、生き方、最初から最後まで、上から下まで全部が重要なんです。ブランドを立ち上げるのも、はじめから僕たちのビジネスモデルの一部だったし、今お店が順調だから、これからはブランドを拡大させることに集中していきたいと思っています。

■ お店のコンセプトとブランドのコンセプトを教えて下さい。

CK まず、何よりも最初に、僕たちのルーツはスケートボードと地元にある。僕たちがどこで生まれ育ったのかは決して忘れない。だけど、同時に僕たちも大人になって、もう少しきちんとした格好をしたいから、少し洗練された、男らしい、クラシックなラインを作ろうとしているんです。アニメのキャラクターは嫌いだし、安っぽいニセモノも嫌い。クオリティーが重要だと思っているから、僕たちが作る服にはすごく労力をつぎ込みます。新しいスケボーとバイク世代のために時の試練に耐え抜くようなラインを作ろうとしています。僕たちもスケートはするけど、ライターやアーティスト、ミュージシャンが集まっているクルーでもあるから、もう帽子とTシャツだけの単純な人生ではないんです。最近はCrescent Down WorksやStormy KromerやEbets Fieldなどの伝統あるアメリカブランドとのコラボレーションをしました。そういうブランドの歴史やクオリティーに触れることもすごく大切だと思うし、そういうブランドにいつも影響を受けているからね。まあ、結局は、僕たちが好きなものをつくり、お店を僕たちが好きなたまり場にしているだけなんですけど。他の人が集まってくれるのもうれしいよね。

■ あなたはプロスケートボーダーだったのにも関わらずスケートショップではなくスニーカーショップを立ち上げたのは何故ですか?

CK スケートシューズであれ、ただ気楽に履けるスニーカーであれ、昔からスニーカーが好きで、いつも新しい靴を求めていました。スケートしていた時、毎週のようにHalf Cabsを一足や二足は履き替えていました。ちょっと甘やかされていたかもしれないですね。ボードは3日、4日以上たったものは使わなかったし、靴も同様。とにかく、スニーカーのお店を始めるチャンスが訪れた時、無限大の可能性を信じて、飛びつきました。

■ チャンスをくれた人物とは誰だったんですか?

CK ある特定の人物ではなく、業界の色々な人からのサポートがあって、アカウントを開き、始めることが出来ました。スケートボードをやっていたおかげで色々な人を知っていたから、そういう意味ではすごくラッキーだった。お店を開く当初は、そういう関係者から助けをもらい、ゼロから始めなくても良かったんです。ただ、開店するまでは僕たち自身も計画を立てて、すごく努力しました。

■ お客とお店の関係で大切にしている事は何ですか?

CK この頃お店に行くと、あらゆる所からサポートしてくれているのが目に見えて本当にうれしいんです。お店には、地元の近所の子たちや、フランス、ニュージーランド、シンガポール、オハイオ州から訪れた人、新生のNYライダー、誰かのお父さん、David Beckam、上質のコートを探す年配の紳士だったり、本当に色々な幅広い層の人たちが僕たちのショップに来てくれるのから、僕たちのやっていることは間違っていないんだ、と確信します。一つの狭い固定観念にハマっていないっていう意味だから。間違いなく、お客は僕たちのインスピレーションの源です。

■ ブランドのイメージやデザイン保つ為に大切な事は何だと思いますか?

CK 一番大切なのはイメージやデザインに一貫性を保ちながら、前進することだと思うんです。もう一つは、自分自身に正直に、自分のルーツを忘れないこと。見せ掛けだけじゃダメだし、でたらめもダメ。最終的には、僕たち自身が着たいと思う服を作っているだけなんです。

■ サポート等をしているライダー等はいるんですか?

CK この頃サポートしているライダーや仲のいいリッパーは数人いますよ。Brian Delatorre、Dan Forkin、Curtis Rapp、Carter Donnel、Ben BartleとRob Harrisなど。Pat Cookが僕たちのお店のマネージャーもしてくれて、John Igeiもオフィスで働いてくれていることも嬉しいね。

■ アパレルのプロダクツを作る上で気をつけている事は何ですか?

CK プロダクトをデザインする時、派手な色使いや大きなロゴより、僕たちならどんな服を着たいか、どんなものが長く使い続けられるかをよく考えます。クオリティーはとても大事だけど、求めやすい価格であることも大事。そのバランスを保つのが大変なんだけど、すごく考えていることでもあります。あと、いろいろな素材を組み合わせて、まったく新しいものを作り出します。だいたい、僕たちは信念があれば、何事も恐れずにやり遂げようとしますから。

■ 現在や過去にDQM専属のデザイナー居ましたか?

CK DQM専属デザイナーの小さなチームもいるけど、お店では働いてくるみんなや一緒に仕事をしているみんなからも意見を聞きますよ。あと、シーズンごとに一緒に仕事をしてくれる優秀なフリーランスのデザイナーもいます。現在、僕たちの特別なプロジェクトを手がけてくれているデザイナーがいます。彼の名前はPaul Brabenec。彼はこれからリリースされるシューズ、アイウェア、Tシャツをデザインしていて、この数年間、僕たちの限定品のデザインを専属で担当しています。

■ 差しつかえ無ければフリーランスでどんなデザインをしている人か教えてください。

CK 僕たちのスタジオでフルタイム働くデザイナーやフリーランスのチームのデザイナーは、ニューヨークだけでなく、アメリカ全土と世界中から集まっていて、色々なバックグラウンドを持っているから、多種多様な良い考え方が出るんです。イラストレーター、ファッションデザイナー、ビデオを撮る人、フォトグラファー、アーティストと沢山の才能ある人と仕事が出来て、とても幸運です。ただ、他の人が僕たちのデザイナーを盗もうとするから、彼らの名前は出せない。 笑!

■ DQMのグラフィックは毎回エッジの効いたデザインですが、デザインソースのヒントを教えて下さい。

CK デザインやグラフィックのソースは色んなところからです。時々、何かのテーマだったり、ある特定の時代やシーンにのめり込んで、そこから作り上げたり。あと、歌の中の一行の歌詞をもとに、まるごとそのシーズンの商品を作り上げることもあります。

■ 世界中を探してもDQMを取り扱っているお店が少ない様に思うんですが、それには何か理由があるんですか?

CK そうですね、卸販売やディストリビューションに関してはちゃんとした戦略があります。卸し先は、他にどんなブランドを取り扱っているかを調べ、リスペクトするブランドと一緒に並ぶようにお店探しをしています。あと、プロダクトを市場にあまり出し過ぎないようにしています。出しすぎるのは、僕たちのやり方じゃないから。よく探せば、世界中に僕たちのラインは取り扱われているけど、厳選しています。

■ 日本でもファンが多く、DQMのプロダクトをみる機会が徐々に多くなってきていますが、日本のマーケットに対する印象は?それと、NYから遠く離れた日本でDQMのプロダクトやアイディアがどんな広がり方をしていくのが理想かな?

CK 日本のマーケットはとてもリスペクトしていて、日本のお客は間違いなく、他と比べて一番知識を持っています。何を受け入れるか、とても強い信念を持っています。DQMが日本で広がっていてとても嬉しいし、これからもっと広がりを見せてくれることを望んでいて、それが僕たちの今の最優先課題でもあります。

■ STAFFは何人ぐらい居るんですか?STAFFを雇う基準は何ですか?

CK DQMでは比較的少数のスタッフがいて、現在ショップとオフィス/倉庫は9人の多才な人が運営しています。STAFFを雇う時、一番は時間を守れる事!朝の11時までに出勤できなければ、一緒には働けない。その他には、スケートやバイクにある程度興味があり、DQMが何を、なぜ販売するか、DQMについて知識がある人。まあ、常識があって、本当にここで働きたい人。100%やる気がない人はDQMには要らないからね。

■ DQMで取り扱いされているブランド数を教えて下さい。それらはどういう基準でセレクトされているんですか?

CK 取り扱うブランドはとても厳選しています。なるべく、僕たち自身が着たり、リスペクトしているプロダクトやブランドや同じ考えを持つ会社と仕事をするようにしています。シューズに関しては、5〜6ブランド取り扱っていて、今期のFall/Winterではもう少し増やします。いつも取り扱っているのは仲のいいHUFやaNYthingで、その他にはシーズンやその時の気分によって数社のブランドを取り扱っています。今は僕たちのブランドを拡大させようとしていて、お店のスペースも結構小さいから、物理的にどうやって他のブランドを入れられるかいつも考えています!

■ あなたは毎日お店に居るんですか?1日の平均的なスケジュールを教えてほしいです。

CK 僕は毎日お店にはいません。別の場所にあるオフィスにいます。人を雇えるようになるまで、3年間はお店に立っていました。平均的な一日はメールで始まり、メールで終わるけど、その間はいろいろします。この日はこれをやらなきゃいけないという計画を立てることもあるけど、大体は、その日にやろうと思ったこととはまったく別の事をしていることが多いかな。

■ NIKE、ADIDDAS、VANS、G-SHOCK、オークリー等ビッグカンパニーと仕事をする様になったきっかけを教えて下さい。

CK ほとんどの企業は僕たちの顧客でもあって、そこで働いている人たちとの長い付き合いがあったし、僕がスケートしていた頃に知り合った人たちが、現在その企業で働いている人が多いんです。彼らに僕たちのアイディアやプロダクトデザイ、マーケティング戦略をプレゼンすることもあったけど、多くの場合はプロジェクトに参加しないか、と話を持ちかけられます。きっかけはどっちもあります。

■ DQMはこれまで沢山のコラボレーションをしてきたと思うんですが、一番印象に残っているプロダクツを教えて下さい。

CK 印象的ってどういう意味で?コラボレーションは必ずしも計画通りには行かないから、リリースされるまで何年も掛かる場合もあるし、希望通りに出来あらなかった場合もあるから、色々な意味で印象的なものがありますよ!多くはいい意味で印象的です。親友や何事にも才能のある人と仕事が出来たとき。いつも、未来に役立つ、学ぶための経験として見ています。前のプロジェクトよりは進歩したい。デザイン、素材、マーケティング、生産にしろ、いつも改善できることはありますからね。一つあげるとしたら、HUFとKicks Hawaiiと一緒にやったVans 3 Feet Highシューズは印象的でした。Keith HufnagelとIan Ginozaの二人は仲のいい友人だし、すごくいい経験でした。2011年の春、新しい3 Feet Highがリリースされるので、注目していてください。

■ 今後の展望などあれば教えて下さい。

CK 2011年の春に向けて力を入れているプロジェクトが沢山あります。チャンスがいつ訪れるか分からないから、その機会を逃さないように...

■ ニューヨークで生き残る為に必要な事は何ですか?

CK 生粋のニューヨーカーであること!

■ 仕事が終わったらどんな事をして過ごしていますか?

CK だいたい、ビール。

□ You started DQM in 2003 but how long before then were you planning this?

CK The doors to DQM opened November 1st 2003. My plan was to always to be involved in retail of some sort, but always to have roots in skateboarding and to create my own brand once we got up and running.

□ Did you start your brand at the same time as your shop?

CK Yeah, my intention was definitely to develop a brand alongside the retail space

□ Please tell us about the concept of your shop and brand.

CK First and foremost our roots are in skateboarding and the neighborhood and we’re never going to forget where we came from, but at the same time we’ve grown up and maybe we want to look a little nicer these days, so a big part of what we’re trying to do is make a line of clothing that is a little more sophisticated, a little more classic. We don’t like cartoons. We don’t like cheap fake bullshit. We care about quality and we put a lot of work into our clothes. We’re trying to build a line that will stand the test of time for a new board and bike generation. You know we skate but we’re a crew of writers and artists and musicians, too and life is a little more complicated than just hats and tees now. We’ve recently done some collaborations with traditional American brands like Crescent Down Works, Stormy Kromer and Ebbets Field; it’s important to us to connect to that history and that quality, which of course we’re all constantly influenced by. When it’s all said and done though, we really just make what we like and we try to make the shop a place we want to hang out at. We’re stoked other people do too.

□ You were a professional skateboarder but you decided to start a sneaker shop instead of a skate shop. Why is that?

CK I have always been a fan of sneakers, whether it was skate shoes or just sneakers to chill in, I always had to have new shoes. When I was skating regularly I used to go through a pair or two of Half Cabs every week. We were spoiled in that way, boards always had to be no more than 3-4 days old and new shoes were no exception to the rule. Needless to say, when I had the opportunity to start up a sneaker store I jumped at it knowing that the possibilities were endless.

□ Was there a specific person that gave you that opportunity to open your sneaker store?

CK No, we had support from a lot of different people in the industry who helped us get up and running and get our accounts open. I was really lucky in the sense that I already knew a lot of people from skateboarding

□ What do you value the most in the relationship between your customers and your shop?

CK One of the things I am truly psyched on seeing when I walk in the shop these days is the support from all corners

□ What do you think is important in maintaining your brand image and design?

CK I think the most important thing is progression, while staying consistent in image and design. Another important thing is staying true to who we are and where we’ve come from. No gimmicks, no bullshit. At the end of the day, we just make what we want to wear and that idea carries us through almost anything.

□ Do you have riders or skaters that you support?

CK Yeah, we have a small team of riders who we support these days, rippers who are down for us. They are Brian Delatorre, Dan Forkin, Curtis Rapp, Carter Donnel, Ben Bartle, Rob Harris. We’re also really stoked to have Pat Cook managing our store and John Igei working with us in our office.

□ What do you keep in mind when you’re making clothes and products?

CK When designing clothing we like to think about what we want to wear, what can stick around in our wardrobe for hopefully a really long time, rather than getting too crazy with the colors and big logos. Quality is really important to us, so is keeping our line accessible

□ Were there and are there exclusive DQM designers?

CK We do have a small team of exclusive DQM designers, but we definitely get everyone involved; the guys in the shop and the guys on the team get their say. We also have a strong crew of freelance designers we work with every season. We have a designer working on special projects for us right now, his name is Paul Brabenec. He’s taking care of some upcoming shoes, eyewear, T’s for upcoming releases; he’s worked remotely for us for a few years on one-off pieces.

□ If it’s possible, could you tell us what kind of freelance designers you work with?

CK Our designers, both full-time in our studio and our freelance crew, are actually from all over the world, as well as from all over the US, not just New York. They’re from all different backgrounds, which gives us a good perspective, I think. We are really lucky to have all kinds of talent on hand

□ DQM’s design and graphics always have an edge. What is the source of inspiration for your designs?

CK The inspiration for the designs and graphics come from many different sources. Sometimes we get really into some theme or other and get deep into a period of time or a scene and everything comes from that, but other times it’s as simple as a single lyric in a song and we develop a whole season out of just that.

□ If you try to look for shops that carry DQM, there aren’t a whole lot around the world. Is there are reason that you keep it exclusive?

CK Yes, we have a certain strategy on our wholesale and distribution. We make an effort to look for stores that carry other respectable brands to ensure we are in good company, which is important to us. We’re also conscious of not flooding the market with too much product; that’s just not who we want to be, so although if you look hard you can find our line in all corners of the world, we like to keep it pretty tight.

□ There are a lot of DQM fans and we’re slowly starting to see more exposure of DQM in Japan. What is your impression of the Japanese market? What would be the ideal way of spreading DQM products and ideas in Japan, a country far from NYC?

CK I have a huge respect for the Japanese market. Our Japanese customers are hands down the most knowledgeable consumers. They have a strong conviction about what they will accept. I am very happy to see DQM growing in Japan and we would definitely like to continue to see more of it there; it’s at the top of the list of things we’re working on right now for sure.

□ How many staff do you have right now? What are the deciding factors when you hire your staff?

CK We have a relatively small staff at DQM. We currently operate with 9 multi-talented people both in the shop and our warehouse /office. When we hire staff the first thing that is expected of you is that you be on time! If you can’t make it to work by 11 am you can’t have a job here. Other requirements are that you can hopefully skate or ride a bike in some capacity, have knowledge about who DQM is, what we sell and why. Mostly you have to have some common sense and you have to want to be here. DQM doesn’t want anyone who doesn’t 100% want to be here.

□ How many brands do you carry at DQM? What are the criteria for selecting those brands?

CK We are pretty selective with the brands we carry; we want to work with like-minded companies as much as possible, companies and products we believe in and wear ourselves. In terms of shoes, we carry about 5-6 brands and we’re adding a few more this Fall/Winter. We always carry clothing by our friends at HUF and aNYthing, and then we bring in a few other brands here and there, depending on the season and our mood. We’re really focusing on growing our brand at the moment and as our shop space is pretty small, being able to even physically fit anyone else in there is an important factor!

□ Are you at the shop everyday? What’s your average-day schedule like?

CK No, I am not at the shop everyday. I work out of our office, which is separate. I spent almost 3 years working on the floor of the shop until we were able to hire an employee to help out. My average day starts with emails and ends with emails and in the middle, it could be anything. On a certain day, I usually have a plan of what I would like to get done for the day, but more times than not it turns out to be completely different list by the time the day’s done.

□ How did you start working with big companies like Nike, Adidas, Vans, G-Shock and Oakley?

CK Since most all of the companies we have worked with have been accounts of ours, with the exception of a few, we have a history and relationships with people who work there. I also knew a lot of the people who are now working for many of these companies from back when I used to skate. Sometimes we have an idea for them, where we got to them to present ideas and product designs and marketing strategies, but often we get to be approached to be part of a project that a company brings to us. It really could happen either way.

□ DQM has done a lot of collaborations. Which product has been the most memorable?

CK Memorable for what reason? Collaborations don’t always go as planned, sometimes it takes years for products to come out or they don’t come out the way you hoped, so they can be memorable for different reasons! Most are memorable for good reasons like when you get to work with a close friend or someone who’s really talented in whatever they do. I like to look at them as learning experiences for the future. I always want to improve upon the last project whether it is design, materials, marketing, or production; there’s always something to improve. To answer your question though, one of the more memorable collabs has been all the Vans 3 Feet High shoes we did with HUF and Kicks Hawaii. Keith Hufnagel and Ian Ginoza are two good friends and it was a great experience. Look for the new 3 Feet High drop this Spring 2011.

□ What are your prospects for the future?

CK We have a ton of projects I’m excited about coming up for Spring 11, but opportunity is always out there you just have to listen for the knock at the door …

□ What do you think is crucial in staying afloat in New York City?

CK Being a native New Yorker!

□ How do you spend time after work?

CK Usually with beer.


Tags: ,